Kunstdocent nodig voor kunstlessen, workshops of creatief project op uw school?
Enno de Kroon is beschikbaar voor projectwerk als zelfstandig kunstdocent in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger beroepsonderwijs. Hij kan effectieve lesplannen met heldere leerdoelen opstellen voor diverse onderwijsniveaus. Als kunstdocent is hij tevens beschikbaar voor de ontwikkeling, begeleiding en realisatie van specifieke creatieve/culturele projecten op uw school. In de ontwikkeling en realisatie van interdisciplinaire projecten is hij communicatief vaardig en werkt hij graag samen met collega's.
Enno is in staat om leerlingen op een positieve manier bewust te maken van de mogelijkheden om van elkaar te leren en met hun creativiteit aansluiting te vinden bij ontwikkelingen in de wereld om hen heen. Hij reikt creatieve tools aan waarmee leerlingen invloed kunnen uitoefenen op hun eigen toekomst. Hierdoor leren ze keuzes te maken die bijdragen aan wat waardevol en nodig is.
- Neem gerust vrijblijvend contact op (of bel 06-24657168).
- Enno is in het bezit van een recente VOG-cultuureducatie.
- Enno woont in Rotterdam.
Hier volgen enige voorbeelden van Enno's lesprogramma's:
A. Lessen 3-d zelfportret schilderen
Geschikt voor: De lessen worden aangepast aan diverse leeftijdsgroepen en ontwikkelingsniveaus (po, vo)
Doel: Oriëntatie op jezelf en de wereld. Kunstzinnige oriëntatie. Creatief ontwikkelen van het zelfbeeld. Bewustwording van ‘de waarneming’. Zelfvertrouwen en zelfbewustzijn creëren bij het kijken. Kritisch leren kijken. Benoemen wat je ziet helpt, schilderen helpt bij wat je (nog) niet kunt benoemen. Bewustwording dat anderen mij vaak anders zien dan ikzelf. Afhankelijk van de leeftijdsgroep worden mogelijkheden verkend om in een creatief proces iets over jezelf te vertellen, We ervaren hoe het voelt om gevoelens in een groep op een veilige manier te kunnen delen en daarbij eigen grenzen aan te geven.
Begrippen: (afhankelijk van leeftijds- en ontwikkelingsniveau) Verschil tussen kijken en zien. Wat is licht? Wat is een schaduw. Waar let je op: ‘focus’. Eigenschappen, beeldaspecten, herkennen, vergelijken, portret, zelfportret. ‘Je voordoen’ als iemand: je positioneren. Hedendaagse beeldcultuur. Spiegelen. Reflectie. Waarheid en schijn: echt en onecht herkennen. Reclame. Verbinding ‘zintuigen’ met ‘hersenen’. Wat is ‘vertrouwen’ (beloven, geloven, betrouwbaar) – je ‘veilig voelen’? Taal en gevoel veranderen. Je kunt je ‘eigen mening’ verbeteren. Hoe kun je die ‘zichtbaar maken’’? Wat is en hoe werkt ‘beïnvloeden’ en ‘overtuigen’? De waarneming. Bronnen: Eigen ondervinding: zintuigen en hersenen en luisteren naar wat een ander benoemt. Kunstgeschiedenis: kritisch kijken en benoemen van portretten. Achtergronden: fenomenologie.
Activiteit: Tijdens deze les gaan we een zelfportret schilderen met acrylverf op een eiertray. Enno geeft een korte introductie over zijn kunst en verkent met de groep hoe je met het beschilderen van een eiertray verschillende kenmerken in een portret kunt accentueren. Hij neemt spiegeltjes mee en vraagt de deelnemers om enkele zichtbare, onderscheidende kenmerken of eigenaardigheden van zichzelf op te schrijven en met de groep te delen. Daarna wordt gevraagd om ook enkele onzichtbare kenmerken te noteren. Vervolgens wordt verwacht dat ze dit ook doen voor de persoon naast hen. Deze beschrijvingen gebruiken we op een vereenvoudigde manier bij het schilderen van het zelfportret, waarbij de deelnemers bewuste keuzes gaan maken over wat ze van zichzelf willen laten zien.
Enno legt uit hoe we een portret op een eierdoos kunnen schilderen. We proberen een aantal van de genoemde eigenschappen in ons schilderwerk op te nemen, zodat het portret er vanuit verschillende hoeken anders uitziet en iets unieks over onszelf vertelt.
Evaluatie: De eindresultaten worden samengebracht, waardoor er ook een soort groepsportret ontstaat, dat met de groep formatief wordt geevalueerd.
Voorbeeldles: les 3d portretschilderen (po)
Geinteresseerd: Neem gerust contact op.
B. ‘De Geluksgenerator’
Aantal lessen: in overleg met de school te bepalen.
Geschikt voor: diverse leeftijdsgroepen en ontwikkelingsniveaus (po, vo, hbo). Lessen worden aangepast aan het ontwikkelingsniveau en de capaciteiten van de leerlingen. Ook leuk voor een 'studiedag'.
Het creëren van een uniek kartonnen reliëf, de ideale 'geluksmachine', inspireert de groep om te speculeren over de mogelijke effecten van deze verbeeldingsmachine. Na een inspirerende bespreking van het concept 'geluk', zullen we onze persoonlijke geluksmomenten en positieve emoties zoals vreugde en hoop verwoorden, visualiseren en erkennen als onderdeel van ons persoonlijke welzijn. Dit gaan we visualiseren door een eigen 'machineonderdeel' te maken voor onze Geluksgenerator, waarbij we gerecycled ribkarton gebruiken dat we naar wens beplakken met foto's en/of teksten en beschilderen met acrylverf.
De vorm en het uiterlijk van het eigen 'machineonderdeel' worden bepaald door de volgende vragen, die in de groep worden besproken. De leerlingen bepalen zelf hoe diep ze op deze vragen in willen gaan:
1. De input: Wat hebben we nodig (wat zijn onze persoonlijke behoeften) om geluk te ervaren?
2. Het proces: Welke invloed hebben we zelf (wat is het proces) op het ervaren van geluk?
3. De output: Wat kunnen we elkaar bieden om samen geluk te ervaren?
4. De functionele visualisatie: Hoe visualiseren we dit voor onszelf en voor elkaar op een manier dat ons geluk ook impact heeft op anderen?
De input en output en visualisatie van de individuele resultaten worden aan het begin van de volgende les gezamenlijk besproken. De onderdelen worden bijeengelegd door de groep. We verkennen of er elkaar overlappende thema’s en vergelijkbare ervaringen zichtbaar worden. Hierna krijgen de leerlingen de kans om nog aanpassingen en verbeteringen aan hun werkstuk aan te brengen.
In de vervolgles onderzoeken we of en hoe we onze ervaring van geluk kunnen intensiveren door een gezamenlijk proces. We gaan de afzonderlijk gecreëerde machineonderdelen samenvoegen tot één gezamenlijk reliëf. Om de onderdelen ‘functioneel’ op elkaar aan te laten sluiten, voegen we (eventueel beweegbare) kartonnen hendels, tandwielen, knoppen en teksten toe aan de machine, waarmee we samen de 'geluksgenerator' creëren. Het stimuleren van studenten om hun creativiteit inclusief te ontdekken, te omarmen en toe te passen, draagt bij aan het gevoel van veiligheid bij het ervaren en uiten van positieve emoties.
Uiteindelijk bespreken we wat het creeren van de geluksgenerator ons heeft geleerd en wat de impact van onze fantasiemachine op anderen kan zijn.
Geinteresseerd: Neem gerust contact op.
Educatieve offspring Eierkubisme
Eggcubism is een concept van Enno de Kroon dat wereldwijd is verspreid in het onderwijs. Kartonnen eiertrays zijn overal bekend als deel van het dagelijks huishoudelijk afval en vrijelijk beschikbaar voor hergebruik. Eggcubism is onderdeel van eigentijdse leermethodiek, die creatieve expressie met kennisvakken integreert. Zo verbindt zij nieuwe kennis met de totale belevingswereld van de leerling.
Zij levert een bijdrage aan leerstof om het persoonlijk (geometrisch en motorisch) perspectief in verband te brengen met onderwerpen als identiteit en identificatie, en leidt tot een diepgaander bewustwording van de lesstof en tot betere sociale integratie.
wie ziet wat?
Eggcubism-lesmethoden worden ingezet voor studenten van diverse niveaus en sociaal-culturele achtergronden. Ze vinden plaats op scholen en tijdens workshops die gericht zijn op milieubewuste vrijetijdsbesteding. Eggcubism biedt een boeiende en praktische toegang tot het moderne debat over duurzaamheid en recycling. De lessen vinden plaats op scholen, in sociaal-culturele centra en kunstmusea, die er de betrokkenheid van hun publiek mee verhogen.
Met zijn Eggcubism verzorgt Enno zowel nationaal als internationaal workshops en lessen. Hij biedt advies en feedback aan educatieve netwerken, uitgevers en docenten die Eggcubism integreren in hun onderwijsprogramma's, publicaties en online educatieve platforms.
Eggcubism in een Braziliaans lesboek over scheikunde.
'
'Classroom'