Onderwerpsuggesties
De hier voorgestelde onderwerpen voor de workshops en trainingen overlappen elkaar. De uit uw eigen vraag voortkomende keuze is uiteindelijk bepalend voor het resultaat, en benadrukt het uniek karakter van het schilderij voor uw bedrijf of organisatie.
Het is gebleken dat het niet aan te raden is een intern probleem of een moeizame werkrelatie als onderwerp van het schilderij te nemen. Complexe processen komen vaak beter tot hun recht wanneer er voor een vrijer thema wordt gekozen, zoals bij de basisworkshop.
Bij de keuze voor sommige hier voorgestelde onderwerpen zal Enno voorafgaand aan de workshop of traject een kort voorbereidend onderzoek doen op uw bedrijf of organisatie, gericht op het verzamelen van relevante informatie, ervaringen, verhalen en beeldmateriaal over het door u voorgestelde onderwerp. Enno de Kroon zal u vervolgens op basis van uw vraag en dit onderzoek een op maat gesneden voorstel doen. De hier voorgestelde onderwerpen overlappen elkaar. De uit uw eigen vraag voortkomende keuze is uiteindelijk bepalend voor het resultaat, en benadrukt het uniek karakter van het schilderij voor uw bedrijf of organisatie.
1. ‘De maaltijd’ (de basisworkshop)
Dit thema is bedoeld voor bedrijven die respectvolle samenwerking tussen hun werknemers willen versterken.
Het samen schilderen van eetbare stillevens kan worden vergeleken met het koken van een maaltijd. Sommigen geven de voorkeur aan vis, anderen aan vlees of groenten. Iedereen beschikt over een uitgebreide woordenschat voor dit onderwerp. De maaltijd kan worden geassocieerd met vormen en kleuren die herkenbaar zijn en als 'lekker' of 'gezond' kunnen worden omschreven. Het eindresultaat lijkt op een maaltijd die samen is bereid, een menu met diverse gangen. Het doel is om tijdens het schilderproces coherentie te scheppen tussen de taak en het proces, door gebruik te maken van de individuele kwaliteiten en de 'smaak' van elke deelnemer. Bij het samen schilderen is het doel om de individuele capaciteiten van de deelnemers te overstijgen en de teamgeest te versterken.
Aan de orde komen: groepsdynamiek, groepsnormen, groepsrollen, machtsverhoudingen, behoud en ontwikkeling van de persoonlijke identiteit, perceptie, empathie en rationele steun, emotionele en sociale intelligentie, oordeelsvorming en besluitvorming, omgang met uiteenlopende visies, omgang met belangenconflicten en met afwijkende gedragspatronen, solidariteit en inclusiviteit, het investeren in mensen, omgang met verantwoorde groei en duurzaamheid, matiging en verspilling.
2. ‘Aan tafel’.
“The table is a stage for the world” (Enno de Kroon).
"All the world’s a stage for managers with presence. Leaders must adapt to their different roles in the same way actors do”. (Stefan Stern, Financial Times, 2019)
Gericht op bedrijven die hun visie op samenwerking willen verdiepen en daarbij naar een visie op een betere wereld willen streven.
Dit werkstuk maakt van samenwerking het hoofdthema. De tafel staat symbool voor het podium van vergaderingen waar beslissingen worden genomen. Het streeft naar verbetering van relaties door het stimuleren van relationele intelligentie. Besproken wordt de kunst van communicatieoverdracht, de ontwakende en verdiepende rol van metaforen, het geven en ontvangen van feedback en 'feed forward' als vorm van sociale vaardigheid, en de ontwikkeling van interne en externe leertrajecten. Aan bod komen ook thema's als automatisering en kunstmatige intelligentie versus verantwoord HR-beheer, empathie, het bieden en ontvangen van emotionele en rationele ondersteuning in de richting van sociale intelligentie, inclusiviteit en ethische verantwoordelijkheid. Tevens kan de aanpassing aan veranderende sociale normen en het voldoen aan nieuwe wettelijke eisen worden besproken.
Aan de orde komen: groepsdynamiek, groepsnormen en dynamische groepsrollen; machtsverhoudingen, behoud en ontwikkeling van de persoonlijke identiteit; de groepsidentiteit, perceptie, empathie en rationele steun; emotionele, sociale en relationele intelligentie; oordeelsvorming en besluitvorming; omgang met uiteenlopende visies, belangen en met afwijkende gedragspatronen; conflicthantering; flexibel organiseren, samenwerken en onderhandelen; solidariteit en inclusiviteit, het investeren in mensen; omgang met verantwoorde groei en duurzaamheid voor een betere toekomst.
3. ‘De menselijke maat/het menselijk gelaat’.
“Het idee 'gecompliceerd = complexiteit' is een misvatting” (Jaap Peters, Judith Pauw).
Geschikt voor bedrijven die de individuele zichtbaarheid van hun werknemers willen verbeteren en de intrinsieke motivatie willen versterken.
De balans tussen een geautomatiseerd bedrijf of organisatie en de centrale plaats van de mens daarin is essentieel. Hoe ziet het imago van uw bedrijf eruit, en hoe zou u dit willen en kunnen verbeteren? Onderwerpen zoals 'verbondenheid', het integreren van servicelijnen binnen uw bedrijf, het stimuleren van maatschappelijk verantwoorde groei en inclusiviteit door te investeren in mensen, humane organisatie en verantwoorde innovatie komen aan bod. Daarnaast is er ruimte voor het bespreken van leerlijnen binnen uw bedrijf of organisatie.
Aan de orde komen: groepsdynamiek, groepsnormen en dynamische groepsrollen; machtsverhoudingen, leefbaarheid door behoud en ontwikkeling van de persoonlijke identiteit; duurzaam en dynamisch organiseren, de eigenheid en groepsidentiteit, perceptie, empathie en rationele steun; emotionele, sociale en relationele intelligentie. De intensieve ‘menshouderij’’, duurzaam en organisch organiseren, zelforganisatie en zelfsturing, ruimte laten voor wat wil ontstaan, vitaliteit en flexibiliteit in de organisatie, doelen tegen het licht houden, experimenteel werken.
4. ‘Identiteit en relationele intelligentie’.
“ Relationeel intellligence is about how you connect. How you establish trust and overcome betrayal. How you either engage or avoid conflict. How you manage these interactions and the interpersonal relationships you have with other persons.” (Esther Perel)
Deze workshop is bijzonder geschikt voor jonge ondernemingen of netwerkorganisaties met gedreven leden die hun krachten willen bundelen rond een inspirerende missie die voor iedereen herkenbaar is.
Uw bedrijfshistorie wordt het uitgangspunt (bijvoorbeeld ter gelegenheid van een jubileum, heropening of een nieuwe vestiging). Na een initiële verkenning door Enno de Kroon zal het team tijdens de workshop met behulp van verzamelde afbeeldingen de toepasbare picturale elementen onderzoeken en bepalen welke materiële en immateriële aspecten uit de bedrijfsgeschiedenis als huidige 'waarden' belangrijk zijn om te bewaren en te promoten. De workshop leent zich ook uitstekend als u het gezamenlijk gecreëerde schilderij wilt geven als afscheidsgeschenk aan iemand.
Aan de orde komen: materiële en immateriële waarden, vertrouwen, identiteit als fluide constructie: spiegelen en afstand nemen, definiëren van onze identiteit, het menselijk subject, rollen, altruïsme versus solidariteit, autonomie en loyaliteit, relationele intelligentie en relationele steun, verbinding met de taak en verantwoordelijkheid voor het onderling proces, verband tussen emotionele en sociale intelligentie, het debat aangaan, empatische feedback en feed forward, communicatievaardigheid, ook: non-verbale communicatie, verbondenheid, organische organisatie.
5. ‘Het bedrijf en haar omgeving: een vesting of vestiging?’
“Het huis en de tuin zijn nu groot genoeg om onze kennissen te herbergen” (Georgy Konrad).
Bedoeld voor bedrijven die hun zelfbeeld willen verdiepen en de anti-fragiliteit van hun organisatie willen versterken.
Het thema richt zich op de 'Veerkrachtige bedrijfsomgeving'. We bekijken uw bedrijf in relatie tot de interne en externe omgeving. In de workshop creëren we samen een schilderij dat uw bedrijf weerspiegelt, zowel in zijn uiterlijke kenmerken - zoals de architectuur en het imago - als in de (onzichtbare) werking binnen zijn omgeving. Dit proces verbindt de uiterlijke verschijning met de innerlijke structuur en intern functioneren van uw bedrijf.
Basis van deze workshop is het Veerkrachthuis (Jan van Gils): (gedragenheid, funderingen:) Uw onderlinge verbondenheid en de verbondenheid met uw context en de maatschappij waarin geleefd wordt. (Begane grond: zingeving:) Betekenisverlening en waardegericht werken. (1e étage: vaardigheden, die geven ons gevoel van contrôle:) communicatievaardigheden, zelfredzaamheid en vaktypische vaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden, (bovenétage eigenwaarde:) we geloven in onszelf, maar doen dit met relativeringsvermogen (humor). We bieden elkaar rationele steun. Het veerkrachthuis is een vrij eenvoudig systeem, dat naar gelang de eigen invulling door de mensen die het hanteren betekenis gaat krijgen. Geschikt dus voor verschillende niveaus, en voor gemengde groepen.
6. ‘Het spel met de concurrentie’
Gericht op bedrijven die het spelinzicht in hun ondernemingsmarkt willen versterken. Om met je concurrent een gezonde competitie aan te gaan moet je weten welk spel je speelt, wat de regels zijn en welke doelen het spel bevat.
Samenwerking met concurrenten is een relevant en gevoelig onderwerp. U kunt kiezen om met uw eigen team deel te nemen, of een team van een concurrent uit te dagen voor een gezamenlijke schildersessie! Het thema voor het te creëren schilderij wordt niet vooraf onthuld, wat voor een verrassingselement zorgt. Bij deze keuze voert Enno de Kroon een verkennend onderzoek uit bij uw bedrijf en het uitgedaagde concurrerende bedrijf, met de nadruk op het versterken van wederzijds vertrouwen. Deze workshop is tevens een waardevolle toevoeging aan participatieprocessen.
Aan de orde komen: hoe zien u en uw concurrent elkaar? Zelfbeeld en het beeld van de ander. Het onderling proces, gemeenschappelijke en tegenstrijdige belangen, empatisch naar elkaar luisteren en gemeenschappelijk verantwoordelijkheid nemen voor het onderling proces. Perceptie verbale en non-verbale communicatie, symptoomconflicten en constructieve conflicten, conflicthanteringsstijlen, participeren in effectieve oplossingen, aanpassen, afstemmen, vermijden, samenwerken en onderhandelen. Compromissen sluiten en het delen van kansen.
7. ‘Evolueren met kunstmatige intelligentie’.
“Machines gaan ons beter kennen dan wijzelf”. (Yuval Noah Harari)
“The secret is how to hide your sources” (Albert Einstein)
Bedoeld voor bedrijven die de routines in hun bedrijf willen onderzoeken en de creativiteit vanuit de basis willen vergroten.
Het onderwerp/thema: hoe kunnen we inclusiviteit bevorderen? Empathie en altruïsme als basis voor ethiek. De omgang met het milieu, wettelijke vereisten en het bedrijfsbelang. Verantwoorde omgang met artificiële intelligentie in relatie tot ethische vragen en milieuproblematiek. Tip: Deze workshop kan worden verzorgd in een dierentuin bij u in de nabijheid.
Aan de orde komen: evolutie: samenwerken en egoïsme, objectieve en fictieve realiteiten, abstractieniveaus, bewustzijn en de ervaring, geloof in de verbeelding, menselijke normen en waarden, vertrouwen en sociale netwerken, macht en machtsverhoudingen. Communicatiestijlen, algoritmes, vooruitgang, samenkomen van infotech met biotech, het ontwikkelen van een gezamenlijke visie, een gemotiveerd verhaal, de mythefabriek, leren om zich flexibel aan te passen, verantwoord denken en handelen, eerlijk zijn over eigen gebreken, wat willen we outsourcen, hebben we invloed op onze kennissystemen, hoe houden we onze eigen kennis/specialisme binnenboord, en hoe kunnen we daarbij dan toch gebruik maken van technische systemen en ontwikkelingen die we niet zelf kunnen ontwikkelen en waar we afhankelijk van zijn? Empathie en rationele steun, verantwoordelijkheid voor elkaar, Leiderschap op korte en op lange termijn.
8. ‘Leren, gedrag en motivatie’
"Tell me, and I forget, teach me, and I may remember, involve me, and I will learn." (Benjamin Franklin)
De focus ligt op het organiseren van de onderlinge verbondenheid in de specifieke kennisontwikkeling binnen uw bedrijf.
Deze schilderworkshop heeft de focus op onderwijs, leren en kennisontwikkeling en kennisverspreiding binnen een organisatie (doorlopende leerlijnen) . U bepaalt hierbij zelf vooraf welke kennisoverdracht of welke leertrajecten u wilt stimuleren en aan de orde wilt stellen. De focus ligt in deze workshop op het organiseren van de onderlinge verbondenheid en is apart te boeken, maar is ook geschikt als praktisch onderdeel van een langer durend trainingstraject.
Aan de orde komen: (in overleg te bepalen)
9. ‘Participeren kun je leren’
Een creatieve workshop of cursus kan op maat worden ingezet binnen omgevingsmanagementtrajecten. Enno focust hierbij op het ontwikkelen van nieuwe vormen van duurzame samenwerking en bevordert actieve betrokkenheid bij participatieprocessen in diverse maatschappelijke sectoren.
Participatie staat voor actieve betrokkenheid. Afhankelijk van de uiteenlopende behoeften en doelstellingen van opdrachtgevers uit verschillende sectoren, wordt in samenspraak met de klant een thema ontwikkeld dat aansluit bij een specifieke doelgroep. Een gezamenlijke schilderworkshop is bijzonder geschikt als praktisch element van een participatietraject, omdat het elementen die samenwerking bevorderen (of belemmeren) bespreekbaar maakt. Daarnaast resulteert de workshop in een fysiek kunstwerk, gezamenlijk gecreëerd, dat feestelijk onthuld kan worden als een tastbare herinnering aan een voortdurend traject op uw locatie, of als geschenk aan een stakeholder of bijzondere begunstigde.
Behandelde thema's omvatten: groepsdynamica, groepsnormen en -rollen; machtsverhoudingen, kwetsbaarheid, inclusiviteit vanuit het hart, leefbaarheid door behoud en ontwikkeling van persoonlijke identiteit; duurzaam en dynamisch organiseren, individualiteit en groepsidentiteit, perceptie, empathie en rationele ondersteuning; emotionele, sociale en relationele intelligentie, zelforganisatie en -regulatie, compromissen sluiten, duurzaam beheer van de omgeving, leren van de natuur, ruimte geven aan opkomende processen, vitaliteit en flexibiliteit binnen de organisatie, doelen heroverwegen, experimenteel werken, verbonden blijven met de taak en verantwoordelijkheid nemen voor het collectieve proces.
10. Congressen, jubilea en overige evenementen
Een schilderworkshop gaat een leuke ontspannen impuls geven aan uw evenement.
Geef uw deelnemers een creatieve boost met een schilderworkshop! Samen met Enno creëert u een unieke en betekenisvolle ervaring. Zelfs grote groepen kunnen deelnemen en kortstondig individueel bijdragen aan een gezamenlijk kunstwerk dat het thema van uw evenement weerspiegelt. Schorten worden verstrekt!
Enno de Kroon is graag bereid de mogelijkheden met u af te stemmen op uw wensen en behoeften.
Voor bepaalde opdrachten werkt Enno graag samen met trainers en coaches die over unieke vaardigheden beschikken.
Neem gerust contact op of bel: 06-24657168 (Enno).